At deltage i en jobsamtale kan være en udfordrende oplevelse for mange mennesker, uanset hvilken rolle du interviewer. På trods af dette er jobsamtaler en vigtig del af rekrutteringsprocessen og har fordele for både arbejdsgiver og ansøger. At forstå, hvorfor interviews er kritiske, kan hjælpe dig med at få mest muligt ud af denne oplevelse, uanset om du er en potentiel medarbejder eller en ansættelsesleder. I denne artikel svarer vi 'Hvorfor er interviews vigtige?', forklarer interviewets rolle i rekrutteringsprocessen og skitserer nogle tip til at hjælpe dig med at få succes i dine kommende jobsamtaler.
Hvorfor er interviews vigtige?
Som svar på 'Hvorfor er interviews vigtige?', giver de en struktureret måde for arbejdsgivere og jobansøgere at mødes og beslutte, om en kandidat er egnet til et bestemt job. Dette gør dem til en værdifuld del af den samlede rekrutteringsproces. Både arbejdsgivere og kandidater drager fordel af jobsamtaler. Interviews hjælper arbejdsgivere med at vælge de mest passende kandidater til at deltage i deres team og styrke organisationen som helhed. De giver også potentielle medarbejdere en bedre forståelse af organisationen, hvad selve rollen indebærer, og de mennesker, de kan arbejde med.
Nedenfor kan du finde ud af mere om fordelene ved interviews for både arbejdsgivere og potentielle medarbejdere:
Fordele ved interviews for arbejdsgivere
Interviews er gavnlige for arbejdsgivere, fordi de giver dem en måde at møde og sammenligne forskellige jobansøgere på. Mens et CV og følgebrev kan give dem en vis indsigt i, om en professionel er egnet til et job, kan møde kandidater personligt give dem mere information om deres holdning, karakter og hvordan de præsenterer sig selv. Disse faktorer kan hjælpe ansættelsesledere med at træffe passende ansættelsesbeslutninger. At stille standardspørgsmål ved jobsamtaler giver også arbejdsgivere en ligetil måde at sammenligne kandidater på og beslutte, hvem der er den bedst egnede person til jobbet.
Nedenfor kan du se flere fordele ved interviews for arbejdsgivere:
Mulighed for at give oplysninger
Interviews giver arbejdsgivere mulighed for at give mere information om jobbet til kandidater. Dette inkluderer detaljer, som de måske foretrækker ikke at annoncere offentligt i jobbeskrivelsen. Typisk er jobannoncer ret kortfattede for at fastholde kandidaternes interesse. På grund af dette er jobsamtalen en chance for at give yderligere oplysninger, der kan påvirke den potentielle medarbejders beslutning.
Beslægtet: Jobprofil vs jobbeskrivelse: definitioner og forskelle
Giver klarhed
En jobsamtale giver klarhed for både arbejdsgiver og jobansøger. For eksempel kan ansøgere stille spørgsmål om at arbejde i rollen og bekræfte visse detaljer. De kan også give ekstra oplysninger om sig selv, der er relevante for arbejdsgiveren. For kandidater, der allerede har klare karrieremål, er dette en mulighed for at diskutere deres mål og identificere, om ansættelsesorganisationen og rollen stemmer overens med disse mål. Yderligere klarhed hjælper derfor både ansættelseslederen og jobansøgeren med at træffe passende beslutninger.
Beslægtet: 13 usædvanlige interviewspørgsmål, og hvorfor interviewere stiller dem
Fordele ved interview for potentielle medarbejdere
Interviews er også nyttige for jobansøgere. Ofte giver de kandidater en chance for at se, hvor de kan arbejde og møde de mennesker, de måske arbejder direkte med, såsom ledere eller vejledere. Det er også en mulighed for at stille spørgsmål om detaljerne i jobbet eller arbejdskulturen. Ligesom samtalen giver arbejdsgiveren større indsigt i den enkelte kandidat, giver den kandidaten mere indsigt i jobbet og arbejdsgiveren. Dette kan hjælpe dem med at beslutte, om de vil acceptere et jobtilbud.
Beslægtet: En guide til, hvordan man får et interview (med tips og eksempler)
Et interviews rolle i rekrutteringsprocessen
Samtaler udgør en vigtig del af den samlede rekrutteringsproces, og at modtage en invitation til et interview er en indikation af, at arbejdsgiveren seriøst overvejer dig som kandidat. Rekrutteringsprocessen begynder normalt med, at arbejdsgiveren annoncerer den ledige stilling, herunder angiver de færdigheder og den erfaring, de forventer, at kandidaterne har. Arbejdsgiveren giver derefter en vis tid for kandidater til at ansøge om jobbet. Når arbejdsgiveren har modtaget ansøgninger til jobbet, vurderer de dem og inviterer udvalgte kandidater til et interview.
Karakteren af interviewfasen kan variere afhængigt af virksomheden og jobrollen. Nogle job involverer mere end et interview, som kan omfatte en uformel samtale via telefon før et formelt interview eller en form for test. Når en arbejdsgiver svarer på din jobansøgning, forklarer de normalt, hvad interviewprocessen vil indebære. Hvis der er mere end et trin i rekrutteringsprocessen, fjerner de typisk nogle kandidater efter hver runde af interview eller test. Efter de sidste interviews beslutter de derefter, hvem den bedst egnede kandidat er til rollen.
Beslægtet: Hvad er et færdighedsbaseret interview? (Plus tips til succes)
Tips til at få succes i et interview
Overvej følgende tips til at hjælpe dig med at få succes i dit næste interview:
Forbered dig på forhånd
Forberedelse på forhånd til et interview er afgørende. Dette kan øge din selvtillid og få dig til at føle dig roligere. Det gør det også lettere at besvare spørgsmål under interviewet. Der er mange forskellige måder at forberede sig på et interview. Nogle metoder, der generelt er nyttige, inkluderer:
-
undersøge ansættelsesorganisationen
-
gennemgå jobbeskrivelsen og din ansøgning
-
forberede svar på mulige spørgsmål
-
planlægning af din rute til interviewet
-
at have en øvelsessamtale
Beslægtet: Sådan forbereder du dig til et kompetencebaseret interview (med prøvespørgsmål)
Tænk på spørgsmål at stille intervieweren
At tænke på dine egne spørgsmål for at stille intervieweren på forhånd er nyttigt, fordi det at stille spørgsmål ved interviews viser din interesse for rollen og ansættelsesorganisationen. Dette kan give dig en konkurrencemæssig fordel i forhold til andre kandidater. Du kan overveje at stille spørgsmål, der vedrører jobbet eller organisationen som helhed. Alternativt kan du også stille spørgsmål, der er relevante for dine individuelle mål og interesser. Du kan f.eks. spørge om mulighederne for progression eller uddannelses- og udviklingsmuligheder.
Understand why you want the job
Recruiters often ask why you want the job, so it's vital to have a clear understanding of your motivations. While salary is often a factor, it's advisable to give other reasons for wanting the job. For instance, you might mention that you share the company's core values and want to contribute to their work or value the career progression that the job can offer you. To answer this question effectively, it's essential to thoroughly research the organisation and review the job advert.
Related: How to answer the question: 'Why do you want to work here?'
Identify what makes you a strong candidate
It's also useful to identify what makes you a strong candidate and then to clearly communicate this during the interview. Reviewing your job application can help you to remember what the employer already knows about you. While doing this, it's worth thinking about what relevant skills and experience you have that might set you apart from other candidates and discussing these during your interview.
Related: Personal skills employers look for in candidates
Listen to the questions carefully
During your interview, it's critical to carefully listen to every question and answer it appropriately. If the question is slightly different to the questions you've thought about already, this means it's necessary to adapt your answer. Doing this demonstrates your listening and communication skills, which are essential for many jobs.
Related: How to improve your active listening skills
Use clear language
When answering interview questions, it's advisable to use clear language and only use industry-specific or technical jargon if it's really necessary. This is another way of showing that you have effective communication skills. Doing this is particularly key if you're having an interview with HR staff who have different specialist knowledge from you.
Related: 10 effective words to use in an interview
Act confident
Selvtillid kan gavne dig i jobsamtaler, men det kan nogle gange tage øvelse at udvikle selvtillid. Når du deltager i et interview, er det værd at huske, at dette er et tegn på, at virksomheden har en interesse i dig som kandidat. Det betyder, at din oprindelige ansøgning var effektiv, og at du sandsynligvis har de rigtige færdigheder og erfaring. At være opmærksom på dette kan hjælpe dig med at føle dig mere selvsikker, hvilket kan forbedre din præstation i interviews.
Beslægtet: 13 sidste øjebliks interviewtips til at imponere en arbejdsgiver
Vær ærlig
Nogle gange er det fristende at overdrive dine svar for at lyde mere imponerende, men det er bedst at undgå dette. Prøv i stedet at være så ærlig som muligt, da erfarne interviewere normalt kan fortælle, om du er usand. Hvis du mangler erfaring eller viden inden for et bestemt område, er det mere værdifuldt at anerkende dette og gentage, at du er villig til at lære.